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THE HIMALAYAN DISASTER: TRANSNATIONAL DISASTER MANAGEMENT MECHANISM A MUST

We talked with Palash Biswas, an editor for Indian Express in Kolkata today also. He urged that there must a transnational disaster management mechanism to avert such scale disaster in the Himalayas. http://youtu.be/7IzWUpRECJM

THE HIMALAYAN TALK: PALASH BISWAS TALKS AGAINST CASTEIST HEGEMONY IN SOUTH ASIA

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Monday, January 4, 2016

ताकि सनद रहे Babasaheb Ambedkar said...In the fight for Swaraj you fight with the whole nation on your side...[but to annihilate the caste], you have to fight against the whole nation—and that too, your own. But it is more important than Swaraj. Palash Biswas


ताकि सनद रहे Babasaheb Ambedkar said...In the fight for Swaraj you fight with the whole nation on your side...[but to annihilate the caste], you have to fight against the whole nation—and that too, your own. But it is more important than Swaraj.


Palash Biswas


But the world owes much to rebels who would dare to argue in the face of the pontiff and insist that he is not infallible.


-Babasaheb Ambedkar


In the fight for Swaraj you fight with the whole nation on your side...[but to annihilate the caste], you have to fight against the whole nation—and that too, your own. But it is more important than Swaraj. There is no use having Swaraj, if you cannot defend it. More important than the question of defending Swaraj is the question of defending the Hindus under the Swaraj. In my opinion, it is only when Hindu Society becomes a casteless society that it can hope to have strength enough to defend itself. Without such internal strength, Swaraj for Hindus may turn out to be only a step towards slavery. Good-bye, and good wishes for your success.


-B.R. Ambedkar


Monday, January 4, 2016

फिलहाल हम गुलामी का फंडा तो़ड़ने में लगे हैं।


जैसी आशंका महात्मा ज्योतिबा फूल और गुरुचांद ठाकुर को थी कि आजादी के बाद मुकम्मल मनुस्मृति राज होगा,जैसा कि बाल गंगाधर तिलका का स्वराज पेशवा राज है और जैसे कि बाबासाहेब अंबेडकर के मुताबिक आजादी से ज्यादा जरुरी जाति उन्मूलन का लक्ष्य है,जाति उन्मूलन के बिना फिर हिंदू हिंदू राष्ट्र  है,आज का समामाजिक यथार्थ यही है।


हजारों सालों के दरम्यान,आर्यों,पठान मुगलो और अंग्रेजों के राज में भारत के आदिवासी दलित शूद्र आवाम ने कभी गुलामी मंजूर  नहीं की।


1757 के बाद से लगातार उनकी लड़ाई जारी रही है।


उन्होंने राजा रजवाड़ोें और जमींदारों,साहूकारों और महाजनों के खिलाफ ,पूंजी और बाजार के खिलाफ लगातार लड़ाई की है।


इस विरासत से बेखबर हम लोग हजारों साल की गुलामी की कथा बांचकरअंबेडकर एटीएम से आवाम का खून पसीना दुह रहे हैं जबकि हर अनैतिक,हर अधार्मिक,हर कुकृत्य, बलात्कार, नरसंहार और बेदखली को कानूनी और जायज बताने का लूटतंत्र विकास है।



हमारे पास वक्त है नहीं और न मुझे कोई छापता है।

इससे पहले भी तमाम आदरणीय लोगों ने आलेख मंगवाकर छापा नहीं है।

वैसे भी हम बहुजनों का कर्मफल कालजयी होता नहीं है।
मैं अब अपने मौज के लिए लिखता हूं।जनता की चीज जनता को वापस करता हूं।

किसी को कायदे की कोई चीज लगे तो वे जैसा चाहे उसका इस्तेमाल अपने विवेक के मुताबिक कर सकते हैं।जनहित में हमारी तरफ से हरी झंडी है।कामर्शियल हम कभी लिखते नहीं है और न उनके अगवाड़े पिछवाड़े इतना दम है कि हमें झेल सकें।

अलग से लेख भेजने में असमर्थ हूं क्योंकि हम कब तक जी पायेंगे इसका ठिकाना नहीं है और बहुत काम अभी बाकी है।

कृपया मेरा लिखा सारा का सारा नेट पर या हस्तक्षेप पर उपलब्ध है,आप जो चाहे निकाल लें।
न चाहे तो हमारी कोई शिकायत नहीं है।

हस्तक्षेप भी हमारे आलेख की वजहसे क्रैश हो रहा है और हमारे लिखे बिना हस्तक्षेप को जनसुनवाई मंच बनाये रखना हमारी सर्वोच्च प्रथमिकता है।

मेरा लिखा बोला जहं भी लीक हो सकता है,वह जनता के हवाले है।

Millions of farmers in Latin America, Africa and south Asia are, at present, direct victims of the wondrous regime set up by the WTO and world order sustained by governments worldwide led by ruling hegemony of ruling dynasties in desguise of democracy and their agenicies all on name of growth,development and humanitarian cause and projected mass movement . With the gradual dismantling of quantitative restrictions and tariff barriers, the peasantry in the poorer countries is facing rack and ruin. A whole range of farm commodities can be offered for trading by the technologically advanced Western countries at prices that would not cover farmers' costs in the poor continents. One reason is the neo-colonial edict: some are more equal than others; subsidies are out for farmers in India, Pakistan or Bangladesh, but not for those in the US, or in France.


But agrarian Midnapur and Jangal Mahal in Bengal have a different legacy of resistance to reject the Global Order,indiscriminate industrializaion,urbanisation and infrastructure.I am just drawing your attention to this humanscape of continuous resistance inherent.


or Example as Warren Hastings failed to quell the Chuar uprisings. The district administrator to Bankura wrote in his diary in 1787 that the Chuar revolt was so widespread and fierce that temporarily, the Company's rule had vanished from the district of Bankura. Finally in 1799 the Governor General, Wellesley crushed these uprisings by a pincer attack. An area near Salboni in Midnapore district, in whose mango grove many rebels were hung from trees by the British, is still known by local villagers as "the heath of the hanging upland", Phansi Dangar Math. Some years later under the leadership of Jagabandhu the paymaster or Bakshi (of the infantry of the Puri Raja), there was the well-known widespread Paik or retainer uprising in Orissa. In 1793 the Governor General Cornwallis initiated in the entire Presidency of Bengal a new form of Permanent Settlement of revenue to loyal landlords. This led to misfortunes for the toiling peasantry: in time they would protest against this as well.

First Chuar Rebellion (1767.)


पलाश विश्वास
---------- Forwarded message ----------
From: Jai Prakash Kardam <jpkardam@rediffmail.com>
Date: 2016-01-04 9:51 GMT+05:30
Subject: Re: उनने बाबरी विध्वंस के बाद कभी दाढ़ी नहीं बनायी परिजनों,साथियों मित्रों से कह दिया कि इस देश में दाढ़ी रखने पर अगर कत्लेआम होता है तो हम कत्ल हो जाने के लिए तैयार हैं। वे आखिर तक अंबेडकरी आंदोलन को आम जनता के हकहकूक की लड़ाई में तब्दील करना चाहते थे।वे आरक्षण के बदले अधिकार को तरजीह देने वाले थे। बैंकों में देशभर में अनुसूचित जातियों और जनजातियों का आरक्षण और अनिवार्य प्रोमोशन भ�
To: Palash Biswas <palashbiswaskl@gmail.com>





पलाश जी, आपका यह लेख अत्यंत महत्वपूर्ण है| में 1999 से  दलित साहित्य (वार्षिकी) नामक वार्षिक पत्रिका का सम्पादन करता हूँ| मैं चाहूँगा कि आप अपना लेख दलित साहित्य (वार्षिकी) को भी दें| 2016 अंक की तैयारियां चल रही हैं| 15 फरवरी तक लेख आमंत्रित हैं| आप लेख भेजेंगे तो मुझे खुशी होगी|

आपका
जयप्रकाश कर्दम 

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